Een concept MEMO versie 15 maart
Toen eind 2021 de toekomstvisie van de parochie met de “Stip op de Horizon” werd gepresenteerd werd duidelijk waar we als parochie naar toe zouden moeten, maar de weg naar de Stip moest nog verder worden ingevuld. Dit concept memo geeft aan hoe het parochiebestuur denkt in de komende 21 maanden de Stip te kunnen bereiken. Graag willen we input van alle parochianen op deze plannen en hoe het omschreven staat, zodat we gezamenlijk de weg naar de Stip kunnen verwezenlijken. Vragen en opmerkingen zijn welkom en worden ook meegenomen in revisies. U kunt uw opmerkingen sturen naar Jeroen Potjes via e-mail personeelszaken@heiligemariaparochie.nl, of bij een van de andere leden van het parochiebestuur of bijeenkomsten.
Achtergrond
Eind 2021 heeft het parochiebestuur zijn toekomstvisie neergelegd in het stuk “Stip op de Horizon”, waarbij de Urbanus Amstelveen-Bovenkerk is aangewezen als de centrale parochiekerk waar vanaf 2026 de meeste kerkelijke activiteiten plaatsvinden. Deze kerkelijke activiteiten worden ondersteund door een beperkt aantal (vooralsnog twee of drie) kleinere (financieel verantwoorde) (kerk-)gebouwen voor het pastoraat van nabijheid. Deze visie is gedeeld met de parochianen via een bespreking met de locatieraden op 3 november 2021 en door een artikel in de Spirit. Vanaf het najaar 2022 (Corona) is deze notitie regelmatig besproken met de locatieraden en in plenaire bijeenkomsten op alle locaties. Ook heeft het bestuur deze toekomstvisie gedeeld met het bisdom. Inmiddels loopt de voorbereiding van de herbestemming van de Augustinuskerk en de Urbanuskerk in Ouderkerk.
Eind 2022 heeft het pastoresteam moeten besluiten om het aantal zondagse vieringen in de overige locaties te verminderen vanwege de afname van beschikbare voorgangers. Dit besluit gaf ook de mogelijkheid om stapsgewijs te wennen aan een situatie, waarbij er alleen nog zondagse vieringen zijn in de centrale parochiekerk.
In 2023 zijn er een aantal stappen richting de Stip gezet. De feestelijke inwijding op 16 april van de Urbanus Amstelveen-Bovenkerk door Mgr. Hendriks, de samenwerkingen van verschillende koren met als hoogtepunt het kerstconcert op 16 december en het eerste gebruik van de nieuwe ontmoetingsruimte in september. Tegelijkertijd constateren
we dat er veel energie gaat zitten in de instandhouding van de status quo op de locaties, door bijvoorbeeld toch vieringen te houden in die locaties op zondagen. Dit ondanks het feit dat er volgens het liturgierooster geen vieringen zouden zijn. Hoewel deze vieringen op korte termijn soelaas lijken te bieden, gaat dit volgens het parochiebestuur ten koste van het verwezenlijken van een sterke parochiegemeenschap met gezamenlijke zondagse in de parochiekerk, en gedurende de week ondersteund door een bloeiend pastoraat van de nabijheid.
De vieringen in de Urbanus Amstelveen Bovenkerk worden goed bezocht. Vieren in een goed gevulde kerk wordt gewaardeerd. De zondagse opkomst op de andere locaties varieert per locatie en per viering. Het aantal zitplaatsen in de Urbanus Amstelveen- Bovenkerk is meer dan voldoende voor het totaal aantal parochianen, die momenteel in het weekend een viering op een van de locaties bijwonen.
Het parochiebestuur constateert dat het onderhoud en beheer van de (kerkelijke) gebouwen van de parochie gebeurt door enthousiaste groepen parochianen. Zonder deze vrijwilligers zouden deze gebouwen niet meer goed onderhouden worden en zouden er ook niet meer zoveel (niet) kerkelijke activiteiten in deze gebouwen kunnen plaatsvinden. Een meerderheid van deze vrijwilligers zijn vitale senioren waarvan een flink aantal de 80-jarige leeftijd al is gepasseerd. Helaas is er weinig toestroom van jongere vrijwilligers. Op veel locaties is groot onderhoud nodig. Het parochiebestuur vindt de beheers – en financiële risico’s op de korte tot middellange termijn van de gebouwen groot en wil daarom alleen die gebouwen aanhouden of vervangen, die een substantiële rol spelen in de parochie.
Voorgenomen besluiten
In haar vergadering van 23 januari 2024 heeft het parochiebestuur een aantal voorgenomen besluiten genomen, die we hier op een rijtje zetten:
- Het bestuur heeft bepaald dat er vanaf 1 januari 2026 in principe alleen nog maar vieringen op zon- en feestdagen zijn in de parochiekerk: de Urbanus Amstelveen-Bovenkerk. Dit is in lijn met het bisschoppelijk beleid dat iedere parochie één parochiekerk heeft waar op zon- en feestdagen de Heilige Eucharistieviering wordt gehouden. Er is een betere vertegenwoordiging van ook de jongere leeftijdsgroepen voor ontmoeting rond de viering. Minder belasting op pastores, waar we momenteel sterk steunen op emeriti.
- De vieringen en het beheer vam de Urbanus Amstelveen-Bovenkerk worden nu gedaan door vrijwilligers van de oude locatie Heilige Geest/Urbanus. De komende twee jaar moet deze kerk de parochiekerk van en voor alle parochianen van de Heilige Mariaparochie worden. Met herkenbare gezichten van vrijwilligers uit alle locaties en een uitgebreid scala aan activiteten. Het parochochiebestuur wil een tijdelijke opbouwwerker inhuren om deze nieuwe parochiële activiteiten te ontwikkelen en de Urbanus Amstelveen-Bovenkerk tot een thuis voor alle parochianen maken.
- Het pastoresteam en het parochiebestuur willen de minder mobiele parochianen optimaal de mogelijkheid geven om deel te blijven uitmaken van de parochie-gemeenschap door het ontplooien van parochiële activiteiten door de week op locatie. Het bestuur doet een dringend beroep op de locaties om de lokale behoefte te analyseren en activiteiten te ontwikkelen en te toetsen op hun levensvatbaarheid, zodat we in 2026 een mooie combinatie hebben van parochiële activiteiten in en rond de parochiekerk en activiteiten op de locaties. Daarbij geven die laatste vooral invulling aan het pastoraat van nabijheid voor de minder mobiele en oudere parochianen. Het parochiebestuur heeft zelf niet de capaciteit om dit voor alle locaties te ontwikkelen, maar wil wel financiële ruimte creëren voor het ontwikkelen en ondersteunen van deze activiteiten in het kader van het pastoraat van nabijheid en gemeenschapsvorming.
- De koren blijken een sterk verbindende factor in het parochiële leven. Om de parochie beter te integreren en de positie van de parochiekerk te versterken wil het parochiebestuur dat er voldoende koren vanaf 1 januari 2026 als parochiekoren overblijven. Deze koren zullen in 2025 al regelmatig de vieringen in de parochiekerk begeleiden, zodat al in 2025 alle vieringen op zon- en feestdagen in de parochiekerk worden opgeluisterd door goede muzikale begeleiding. Dit kan betekenen dat er in 2025 niet altijd muzikale ondersteuning is bij de zondagse vieringen op de andere locaties.
- Het parochiebestuur vindt het vanuit financieel, risico- en beheers aspecten niet langer verantwoord om eigenaar te blijven van het kerkgebouw en de pastorie van de Augustinus en de pastorie en het kerkgebouw van de Urbanuskerk in Ouderkerk en aanliggende gebouwen en gronden. Het bedrijf Fakton is ingeschakeld om voor deze gebouwen herbestemmingsplannen te ontwikkelen, waarbij naast waardevermeerdering ook de wensen van de lokale bevolking en gemeente worden meegenomen. Het verkoopproces van dergelijke panden kost veel tijd. Wij zijn dan ook nu al met deze voorbereidende stappen van het verkoopproces begonnen, waarbij het streven is dat de gebouwen vanaf 1 januari 2026 beschikbaar kunnen zijn voor een koper.
- Het parochiebestuur zal uiterlijk begin volgend jaar bekijken wat voor een (kerkelijke) faciliteiten er nodig zijn in Ouderkerk en het parochie gebied ten noorden van de A9 om de door de locaties ontwikkelde activiteiten in het kader van het pastoraat van de nabijheid vorm te geven. Op basis hiervan worden herbestemmingsplannen ontwikkeld voor het Titus Brandsmacomplex en de Goede Herderkerk en er wordt bekeken wat voor faciliteiten er nodig zijn bij de begraafplaats van Ouderkerk. Tevens zal het parochiebestuur in samenspraak met de betreffende locatieraden nagaan welke toekomstmogelijkheden er zijn voor andere tot de RK kerk behorende (migranten-)gemeenschappen. Hierbij heeft het bisdom een belangrijke stem.
Met deze voorlopig voorgenomen besluiten geeft het parochiebestuur een verdere invulling aan de weg naar de Stip. Het parochiebestuur gaat op basis van deze besluiten aan de slag, maar er zijn nog vele onduidelijkheden en onzekerheden bij de uiteindelijke implementatie van deze besluiten. We gaan graag in gesprek met locatieraden, parochianen, het bisdom en andere betrokkenen om deze voorgenomen besluiten verder uit te werken, te concretiseren en uiteindelijk op tijd te implementeren. Commentaar kan naar personeelszaken@heiligemariaparochie.nl.
De afgelopen weken zijn wij al over onderdelen van dit memo in gesprek geweest met de leden van locatieraden van de Titus Brandsmakerk, de De Goede Herderkerk en met de werkgroep Toekomst Augustinus. De leden van de locatieraden ontvangen dit memo op vrijdag 23 februari. Op dinsdag 27 februari hebben we dit memo met leden van de locatieraden en andere (kern)vrijwilligers uit de parochie besproken. Een verslag van deze bijeenkomst is gemaakt. Vanuit de bijeenkomst kwam de aanbeveling om ook de werving van nieuwe jongere parochianen als extra speerpunt mee te nemen in het stuk. Het parochiebestuur zal in een komende bestuursvergadering bespreken of en hoe dit kan worden meegenomen. Verdere aanbevelingen voor aanpassingen van het memo zijn verwerkt. In de bijeenkomst werd waardering uitgesproken over de duidelijkheid die het memo schept met betrekking tot 1 januari 2026. Ook werd uitvoerig stilgestaan bij pastoraat van de nabijheid. Verschillende locaties hebben aangegeven dit met hun parochianen verder te bespreken.
De februari versie van het memo hebben we ook voor input naar het bisdom gestuurd.
Verschillende locaties organiseren bijeenkomsten om het stuk met de lokale parochianen te bespreken en met name invulling te geven aan de activiteiten die ontplooit kunnen worden in het kader van pastoraat van de nabijheid op de desbetreffende locatie of in samenwerking met een andere locatie.
Met uw input en verdere ontwikkelingen zullen wij het memo herzien en een voorlopig finale versie zullen we publiceren in de Spirit, die rond Hemelvaartsdag uitkomt.
Op deze wijze hopen wij, samen met u, verder te werken aan een vitale toekomst voor onze mooie parochie.
Het parochiebestuur van de Heilige Mariaparochie