Na het overlijden breekt er voor de nabestaanden een verdrietige tijd aan. Ondanks het grote verdriet moeten in korte tijd veel praktische zaken worden geregeld. Hiervoor wordt een afspraak gemaakt met een uitvaartondernemer. Deze zorgt als eerste voor de verzorging en het opbaren van de overledene, bijvoorbeeld in de rouwkapel van de St. Urbanuskerk.
Dan komt er een uitvaartverzorg(st)er bij de familie thuis om de wensen van de overledene en de familie in te vullen. Hij / zij leidt de familie door het gehele proces en neemt tijdens het gesprek contact op met het secretariaat van de kerk voor de beschikbaarheid van kerk en voorganger.
De voorganger zal de familie ook bezoeken om de uitvaart door te bespreken. Een uitvaart kan zowel qua vorm als inhoud heel persoonlijk worden ingericht. Zo kennen we de avondwake, meestal de avond voor de uitvaartdienst. De aanwezigheid van vrienden en bekenden bereidt de nabestaanden dan mentaal voor op de uitvaart. Dan kennen we de condoleance die over het algemeen na de uitvaartplechtigheid plaatsvindt. Het condoleanceregister ligt vóór aanvang van de uitvaart meestal achter in de kerk. En dan dient de uitvaartdienst inhoud te krijgen. Want misschien wil de familie meehelpen met bepaalde onderdelen van de dienst, zoals het aansteken van kaarsen of het voorlezen van een in memoriam.
Uitvaartdienst
De overledene wordt voor de laatste maal de kerk binnen gebracht en samen met de aanwezigen welkom geheten. Dan volgt een eucharistieviering met Bijbellezingen, een in memoriam, overweging, de communie en gebeden. Na de afsluitende absoute wordt de kerk zingend in processie verlaten, hetzij voor de aansluitende begrafenis op de begraafplaats, hetzij voor het vervoer naar het crematorium. Ook daar kan dan nog een korte plechtigheid volgen.
Periode na de uitvaart
In de periode na de uitvaart wordt de naam van de overledene nog vier weken lang bij de misintenties van de voorbeden voorgelezen. Daarna nemen families dit gebruik vaak over op belangrijke momenten uit het leven van de overledene tegen een kleine vergoeding. Zo blijven onze dierbaren steeds in herinnering en leven zij in ons voort.
RK begraafplaatsen
Bovenkerk
Bent u een parochiaan en tenminste de laatste drie jaar ingeschreven in de kerkadministratie van de Geloofsgemeenschap H. Geest/ St. Urbanus, dan kunt u begraven worden op de begraafplaats van de St. Urbanuskerk. U kunt dan kiezen uit de volgende mogelijkheden:
- Een algemeen graf voor een periode van 10 jaar. Verlengen is niet mogelijk, herbegraven wel.
- Een plek in de urnenmuur, geschikt voor twee asbussen voor 10 of 20 jaar. Verlengen is mogelijk.
- Uitstrooien bij het uitstrooimonument op de begraafplaats.
Particulier graf
Bent u een parochiaan, tenminste de laatste drie jaar ingeschreven in de kerkadministratie en u neemt de laatste drie jaar deel met een kerkbijdrage van minimaal € 80,- per jaar, dan is er ook de mogelijkheid voor:
- Een particulier graf voor maximaal 2 overledenen voor een periode van 20 jaar. Verlengen is mogelijk voor een periode van 10 jaar.
- Het bijzetten van een asbus in een particulier graf.
Voor de looptijd van een particulier graf is de rechthebbende de huurder. De rechthebbende is de enige die kan besluiten wat er in die periode met het graf gebeurt. Dat kan het bijzetten van een familielid zijn (dat hoeft geen parochiaan te zijn), het verlengen of het ruimen van het graf. Het is van belang dat de rechthebbende bekend is met actuele gegevens in de administratie van de begraafplaats. De functie van rechthebbende kan schriftelijk worden overgedragen aan een ander persoon.
Reglement
Klik hier voor het inzien van het reglement ingeschreven onder nummer: 0132.05/MG/jb d.d. 23 februari 2005.
Begrafenisondernemer
Voor het aanvragen van een begrafenis kunt u contact opnemen met het secretariaat. Het secretariaat zal de eerste gegevens van de overledene noteren en per omgaande met u afspraken maken omtrent de beschikbaarheid van kerk, pastoor en de opties voor het graf.
Vervolgens vult u als begrafenisondernemer het “aanvraagformulier begrafenis” in en samen met de rechthebbende zorgt u voor de benodigde ondertekening. Uiterlijk 48 uur voor aanvang van de begrafenis dient het formulier volledig ingevuld én ondertekend bij het secretariaat aanwezig te zijn.
Het formulier is hier te downloaden.
Contact
Voor vragen kunt u terecht bij Jan van Rijt of Marga Arkesteijn,
e-mail:
begraafplaats@urbanusbovenkerk.nl.
Aanmelden begrafenis of plaatsing urn
Voor het aanmelden van een begrafenis of het plaatsen van een urn kunt u zich wenden tot het secretariaat van de St. Urbanuskerk, telefoon 020 – 641 32 33. Het secretariaat heeft inzage in de beschikbaarheid van de kerk, de pastoor en de ledenadministratie. Afhankelijk van de manier waarop u als parochiaan bent ingeschreven, zijn er verschillende keuzes te maken hoe er begraven kan worden.
Bezorgen van rouwbloemstukken
Na telefonisch overleg met het secretariaat geopend van 10-12.00 uur.
Alle werkdagen van 12:00 tot 17:00 uur in de entree van de kerk.
Administratie
De administratie wordt vanaf 1 januari 2018 gevoerd door R.K. Begraafplaats Buitenveldert, Fred. Roeskestraat 103, 1076 EE Amsterdam, telefoon (020) 662 98 90. Zij sturen u de factuur, het reglement voor het plaatsen van de gedenksteen en zij nemen contact met u op voor mogelijke verlengingen.
Betalingen NL70 RABO 03823 91 128 t.n.v. R.K. Begraafplaats van de St. Urbanus.
Buitenveldert
De Rooms-Katholieke Begraafplaats ‘Buitenveldert’ ligt tussen de zuidelijke ringweg van Amsterdam en de Amstelveenseweg, nabij het Olympisch Stadion. U zou het misschien niet verwachten, maar ondanks haar ligging heerst er op de begraafplaats een weldadige rust.
De verscheidenheid van bomen en struiken biedt een natuurlijke beschutting en nodigt uit tot een moment van stilte.
De begraafplaats is eigendom van onze Sint Augustinus Parochie.
De begraafplaats staat open voor iedereen. De wijze waarop aan uitvaart en diensten wordt vormgegeven, is aan het veranderen.
Er zijn tegenwoordig veel meer keuzemogelijkheden dan vroeger, toen binnen strikte, vastomlijnde kaders de afscheidsviering plaatsvond.
Wij bieden u een keuze uit diverse soorten graven.
Het terrein van de begraafplaats is voorzien van alle moderne faciliteiten.
De eigentijdse kapel kan worden gebruikt voor zowel intieme als grotere uitvaartdiensten, maar ook voor andere, passende bijeenkomsten. De moderne condeleanceruimte heeft ruime afmetingen. De 24-uurs rouwkamers zijn uniek in Amsterdam. Ook is een brasserie en een bloemenwinkel aanwezig.
R.K. Begraafplaats Buitenveldert
De begraafplaats is het gehele jaar open, zowel op weekdagen als zon- en feestdagen van 10.00 uur tot 18.00 uur.
Het kantoor, de afdeling administratie is op werkdagen geopend van 10.00 uur tot 16.00 uur.
De dagelijkse leiding is in handen van Mw. Anja Vink.
Telefoon: (020) 66 298 90
Ouderkerk
Kerkhof St. Urbanus geloofsgemeenschap Ouderkerk aan de Amstel.
De RK geloofsgemeenschap van Ouderkerk aan de Amstel heeft een eigen kerkhof, gelegen naast het kerkgebouw. Het kerkhof ligt in een groene omgeving. Het kent algemene graven, familiegraven, een kindermonument en in de nabije toekomst ruimte voor urnen.
Reserveren van een graf
Het komt steeds vaker voor dat mensen de beheerders van onze begraafplaats benaderen met de vraag of men nu al een graf kan kopen op ons mooie kerkhof. Zij willen op een speciale plek op de begraafplaats begraven worden en dit plekje middels de aankoop van een graf alvast reserveren.
Wij bieden de mogelijkheid tot reserveren. Degene die de reservering op zijn/haar naam laat zetten wordt rechthebbende van het graf. Deze rechthebbende heeft daarmee het uitsluitend recht om bepaalde personen te laten begraven in het graf. Wij spreken hierbij over een familiegraf. In een familiegraf kunnen 2 kisten ter aarde gesteld worden.
Vroeger werd vaak gesproken over eigendomsrechten maar feitelijk krijgt de rechthebbende de grond niet in eigendom. De reservering is voor een bepaalde tijd waarvoor de rechthebbende ook een betaling maakt. Grafrechten voor de graven worden uitgegeven voor de wettelijke termijn van twintig jaar. Deze tijd gaat in op het moment dat het graf gebruikt wordt.
De rechthebbende heeft naast bovengenoemde rechten meestal ook enkele plichten. Daarvan zijn de betalingsverplichtingen in verband met de verkregen gebruiksrechten en de onderhoudsverplichting de belangrijkste. Onderhoud wordt uitbesteed aan de beheerder van de begraafplaats.
De rechthebbende kan overigens niet zomaar doen en laten met het graf wat hij wil. Hij is gebonden aan bepaalde wettelijke regelingen en aan de verordening of het reglement van de begraafplaats.
Heeft u interesse om een graf te reserveren, neem dan contact op met dhr. P. Liesker of dhr. S. Paul via het secretariaat (020-4961320).
Begraven
Aan het begraven of bijzetten van een overledene zijn kosten verbonden. Deze kosten houden verband met het openen en sluiten van een graf, onderhoud, verlofvergunning, monument, enz. De kosten van de begrafenis of bijzetting zelf worden door de uitvaartondernemer doorberekend. Andere kosten komen afhankelijk van de duur en soort graf in een later stadium.
Voor informatie over de kosten verwijzen wij u naar het secretariaat (020-4961320) en naar de pagina Tarieven.
Algemene voorschriften
Binnen zes maanden na de begrafenis dient een gedenkteken te worden geplaatst dan wel de belettering te zijn aangepast.
Een familiegraf mag maximaal 1.90 m. lang en 0.90 m. breed zijn.
Op een algemeen graf mag de eerste steen een staande zijn van maximaal 1 m. hoog. Ook een lessenaar model is toegestaan. De volgende stenen op een algemeen graf zijn altijd lessenaar modellen.
Vooruitgifte van een graf is beperkt mogelijk, neem daarvoor contact op met het secretariaat. N.B. Niet-parochianen kunnen uitsluitend op ons kerkhof worden begraven indien het bijzetting in een familiegraf betreft, en er voldoende plaats is in het betreffende graf.
Maten grafmonumenten
Een liggende steen (familiegraf) mag maximaal 1.90 m lang en 0.90 m breed zijn. Een staande steen (algemeen graf) mag maximaal 1 m hoog zijn.